دلایل مقبولیت سنگ تراورتن و کاربرد آن

اگر قبلاً نام سنگ تراورتن را نشنیده اید، یکی از داغ ترین و زیباترین گرایش های طراحی داخلی و بیرونی را از دست داده اید. اگر قصد دارید دیزاین خانه را تغییر دهید، به کار بردن سنگ تراورتن می تواند ظاهری خیره کننده به فضای شما ببخشد. این سنگ یکی از مصالح ساختمانی و تزئینی است که از زمان رومیان مورد استفاده قرار می گرفت. در این مقاله می خواهیم دلایل مقبولیت سنگ تراورتن و کاربرد آن را برای شما شرح دهیم.

سنگ  تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن که در آبهای حرارتی و غارهای آهکی شکل گرفته است از زمان های قدیم به عنوان یک عنصر سازنده، معماری و زینتی استفاده می شد. امروزه این متریال به دلیل خواص و زیبایی که دارد کاربردهای فراوانی به عنوان سنگ فرش یا روکش دارد و به فضاهای داخلی و خارجی زیبایی غیرعادی و دلنشینی می بخشد. تراورتن نوعی سنگ رسوبی از سنگ آهک است که از ذخایر معدنی چشمه های طبیعی به دست می آید، ظاهری متمایز و چشمگیر دارد که آن را منحصر بفرد کرده است.

انواع تراورتن

تراورتن سنگی بسیار بادوام و همه کاره است، به همین دلیل در موارد زیادی از آن استفاده می شود. این سنگ در چهار سبک و بافت موجود می باشد که عبارتند از:

  1. برس خورده
  2. تراورتن هوند
  3. تراورتن صیقلی
  4. تراورتن نازک

1)تراورتن برس خورده:

تراورتن برس خورده دارای روکش غیر بازتابنده و مات است که ظاهری روستایی را ارائه می دهد. این ظاهر با استفاده از یک برس سیمی ایجاد می شود.

تراورتن هوند:

سنگ تراورتن هوند در دو قسمت مات و براق است که یک ظاهر متعادل و ظریف ایجاد می کند.

تراورتن صیقلی:

تراورتن براق سبکی چشم نواز و پیچیده است. ظاهری لوکس و سطح بالا ارائه می دهد و در منازل شیک و مدرن از آن استفاده می شود.

تراورتن نازک:

کاشی تراورتن نازک ظاهری کهنه ایجاد می کند که با چرخاندن سنگ ها برای ایجاد لبه های ناهموار کمی تراش داده می شوند تا هر لبه ناصافی صاف شود.

کاربرد سنگ تراورتن

با طیف گسترده از رنگ و سبک های بافتی، یک پالت رنگ کره ای گرم از رنگ های خاکی تا رنگ های بژ و یک ماده بادوام که می تواند حتی در برابر سنگین ترین ساییدگی ها مقاومت کند، تراورتن یک افزودنی جاودانه و در عین حال مد روز برای هر خانه ای ایجاد می کند.

مانند هر نوع کفپوش دیگری، کاشی تراورتن دارای ترکیبی از خصوصیات است که آن را برای برخی از تنظیمات ایده آل می کند، اما به طور بالقوه برای برخی دیگر مناسب نیست. اگر به ارتقای کفپوش خود فکر می کنید، در اینجا چند مزایا و معایب وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری در مورد مقبولیت سنگ تراورتن برای استفاده های متنوع در نظر بگیرید:

نکات مثبت تراورتن چیست؟

زیبایی:

 انکار زیبایی کلاسیک و مجلل کف تراورتن غیرممکن است، بنابراین در نماهای کف و دیوارها، جزیره آشپزخانه، وان حمام، سرویس بهداشتی و … استفاده می شود و فضایی لوکس را به وجود می آورد.

دوام:

 با نگهداری مناسب، تراورتن در برابر خراشیدگی و ترک خوردگی محافظت می شود، اگر حیوان خانگی دارید این سنگ دوام بالایی در برابر چنگ زدن و دویدن آنها دارد و مشکلی پیش نخواهد آمد.

ارزش:

 کفپوش تراورتن گزینه ای مقرون به صرفه برای سایر سنگ های سطح بالا مانند سنگ مرمر یا گرانیت است. نصب کف سنگ تراورتن نیز می تواند ارزش خانه شما را افزایش دهد.

عدم لغزش:

 کفپوش تراورتن به طور طبیعی لغزنده نیست، که آن را برای فضاهای مستعد رطوبت مانند حمام و آشپزخانه ایده آل می کند،  پس به راحتی می توان در دکوراسیون داخلی از آن استفاده کرد.

تطبیق پذیری:

سنگ های تراورتن به راحتی برش داده می شوند و شکل می گیرند، که به شما امکان می دهد به طور سفارشی طراحی کنید که کاشی خود را چگونه می خواهید بچینید و اجازه دهید کاشی ها در فضاهای کوچکتر قرار بگیرند.

معایب تراورتن چیست؟

نگهداری:

سنگ تراورتن در زمان نصب باید آب بندی شود، توصیه می شود هر سه تا پنج سال آن را آب بندی کنید تا در برابر رطوبت و لکه مقاوم بماند. بهتر است این فرآیند را به یک متخصص کفپوش بسپارید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نرمی:

 تراورتن نوعی سنگ است که نسبت به سایر مواد کف پوش، نرم ‌تر می باشد، همچنین نسبت به سایر انواع سنگ های طبیعی سنگین تر است.

دما:

مانند سایر کاشی های سنگی طبیعی، تراورتن تمایل به خنک ماندن دارد. در حالی که این سنگ برای کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند ایده آل است، ممکن است برای کسانی که در آب و هوای سردتر هستند یک اشکال بزرگ باشد.

حساسیت:

در حالی که تراورتن بادوام است، به مواد اسیدی مانند سرکه، قهوه، آب میوه و الکل بسیار حساس می باشد. اگر مایعات اسیدی روی آن ریخته شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که لکه بر جای بگذارند زیرا با کربنات کلسیم واکنش نشان می دهند.

ما به شما کمک می کنیم تا بر اساس سبک و بودجه ای که دارید تصمیم درستی بگیرید، فقط کافیست با مشاورین سنگ لاشتر در تماس باشید.

نحوه تمیز کردن کاشی تراورتن

مانند سایر انواع سنگ طبیعی، تراورتن نیز دارای حفره های ریز است. اگرچه این منافذ تقریباً با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند، اما همچنان به اندازه کافی بزرگ هستند که رطوبت را جذب کرده و ذرات مضر را بپذیرند. با گذشت زمان، این امر می تواند به کف تراورتن آسیب برساند و آنها را در معرض تغییر رنگ زودرس، بریدگی و ترک خوردن قرار دهد.

برای کاهش خطر آسیب، درمان سنگ تراورتن با سیلر هنگامی که کف ها به درستی نصب شده اند مهم است. درزگیرها باید هر سه تا پنج سال یکبار مجدداً پر شوند تا از محافظت پایدار در برابر صدمه رسیدن به آن اطمینان حاصل شود.

پس از استفاده از درزگیر، تمیز کردن و نگهداری نسبتاً ساده است. برای به دست آوردن بهترین نتایج از تمیز کردن سنگ تراورتن، به سادگی آن را با محلول تمیزکننده ملایم پاک کنید

آیا می خواهید سنگ تراورتن یا سنگ های مدرن دیگر را برای خانه یا آپارتمان خود استفاده کنید؟ شما می توانید از محصولات ما که شامل: سنگ اسلب، سنگ تراورتن، گرانیت، مرمریت، سنگ لاشتر و … هستند دیدن بفرمایید و پس از انتخاب با یکی از اعضای تیم دوستانه ما گپ بزنید.

برای خانه ویلایی یا آپارتمان، برای آشپزخانه، حمام ، پله ها و موارد دیگر سنگ تراورتن مناسب خواهد بود. برای شروع با کارخانه سنگ لاشتر اصفهان به صورت آنلاین تماس بگیرید.

سخن پایانی

اگر آرامش، گرما و سهولت نگهداری اولویت های اصلی شما هستند، سنگ تراورتن گزینه مناسبی است، ولی لازم است در نگهداری آن کوشا باشید و بعد از 4 تا 5 سال استفاده درزهای سنگ را دوغاب برزید تا دوام بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر، تراورتن می‌تواند گزینه مناسبی باشد اگر مصالحی مقاوم در برابر آسیب را دوست دارید که هم زیبایی و هم ارزش مالی خانه شما را بالا می‌برد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *