معرفی سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی و انواع آن + تفاوت های آن با سنگ طبیعی

سنگ ها جز اولین عناصری بودند که انسان ها در طبیعت با آن ها آشنا شدند و از قابلیت های آن ها برای ساخت زندگی استفاده نمودند. به تدریج و با گذشت زمان و افزایش جمعیت در نیاز به انواع سنگ ها به ویژه سنگ هایی با ویژگی های منحصر به فرد افزایش پیدا کرد و بدین صورت معادن سنگ ها نمی‌توانستند نیاز های انسان را برطرف نمایند. در این حالت تولید سنگ های مصنوعی مورد توجه قرار گرفتند. این سنگ ها می‌توانستند ویژگی هایی خاص داشته باشند و یا برای استفاده در محیط هایی با اقلیم متفاوت نیز به کار روند. در واقع اضافه نمودن پلیمر ها باعث ایجاد ویژگی های منحصر به فرد در سنگ ها می‌شود و باعث می‌شود برخی از ویژگی های ان ها به صورت تخصصی بهبود بخشد. دراین مقاله سعی داریم به معرفی انواع سنگ های مصنوعی و تفاوت آن ها با سنگ های طبیعی مانند سنگ لاشتر اصفهان بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

سنگ های مصنوعی از چه موادی ساخته می‌شوند ؟

سنگ های مصنوعی سنگ هایی هستند که به صورت طبیعی نمی‌توان آن ها را در طبیعت یافت. این سنگ ها از ترکیب چند نوع ماده مختلف به وجود می‌آیند و تفاوت ظاهری زیادی با سنگ های طبیعی ندارند. موادی باعث تولید سنگ های مصنوعی می‌شوند عبارت اند از :

  • سیمان
  • ماسه
  • خورده سنگ
  • خاک رس
  • پلیمر ها
  • رزین و رنگ دانه و…

از مخلوط این مواد در شرایط محیطی خاص می‌توان نوع مصنوعی از سنگ ها را به وجود آورد. در این حالت با کنترل افزودنی های پلیمری می‌توان خواص سنگ ها را بهبود بخشید. برای مثال می‌توان آن ها را ضد آب نمود و یا از آسیب آن ها توسط نور خورشید جلوگیری نمود. این سنگ ها با ورود به بازار طرفداران خود را پیدا کردند زیرا که رنگ و خواص آن ها متفاوت تر و دارای گستردگی بیشتری بود.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد: آشنایی با سنگ اسلب و کاربرد های آن

خصوصیات سنگ های ساخته شده به دست انسان

انواع سنگ مصنوعی

در سنگ های مصنوعی سعی شد هر انچه که در مورد سنگ های طبیعی خوشایند نبود بر طرف گردد. به دلیل استفاده از رنگ های مصنوعی و ایجاد طرح های مصنوعی گستردگی زیادی در طرح و رنگ این نوع سنگ ها وجود دارد. این موضوع باعث می‌شد قدم جدیدی در دکوراسیون داخلی برداشته شود و رنگ و طرح های متفاوت به دیزاین ها اضاف گردد.

سنگ های طبیعی مانند سنگ لاشتر محمود آباد نیرو و هزینه زیادی را نیاز دارند تا استخراج شوند و بعد از آن تغییرات متنوعی روی آن ها ایجاد گردد و سپس به بازار عرضه شوند. این پروسه برای سنگ های طبعی مدت زمان زیادی طول می‌کشد و هزینه های بالایی دارد. در نوع مصنوعی این هزینه ها کمتر و نیروی انسانی لازمه نیز به طبع کمتر خواهد بود. از سوی دیگر این نوع سنگ ها وزن بالایی ندارد و جابه جایی و نصب آنها نیز کار سختی نخواهد بود. با توجه به اینکه گفته شد با استفاده از پلیمر ها و مواد مختلف می‌توان معایب سنگ های طبیعی را کاهش داد. برای مثال دیگر مشکل جذب آب در سنگ های مصنوعی وجود ندارد و می‌تتون این نوع سنگ را در نمای خارجی نیز به کار برد. همان طور که گفته شد طرح و نقش این نوع سنگ ها متنوع است همچنین می‌توانید طرح و نقش دلخواه خود را اعلام نمایید تا به صورت تخصصی برای شما ساخته شود. بنابر این از این نظر هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از نوع مصنوعی وجود ندارد.

کاربرد های مصنوعات سنگی

همان طور که گفته شد ایجاد ویژگی ها با استفاده از پلیمر ها و رزین ها در سنگ های مصنوعی باعث می‌شود کاربرد آن ها گسترده باشد. این نوع سنگ می‌توانند در بسیاری از نما ها و قسمت ها به کار برده شوند. از جمله کاربرد های آن ها می‌توان به استفاده در نمای خارجی ساختمان نمای داخلی، سنگ روشویی و سرویس بهداشتی، کف پوش ،شومینه و … اشاره نمود.

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی

با ذکر ویژگی های سنگ های مصنوعی تا حد زیادی متوجه تفاوت های بین این دو نوع  سنگ شدیم اما به صورت تخصصی باید گفت این دو نوع سنگ تفاوت های بسیاری دارند. در مرحله اول باید گفت هزینه های استخراج و مونتاژ سنگ های طبیعی زیاد است بنابراین در نهایت قیمت تمام شده این نوع سنگ ها نسبت به نوع مصنوعی بیشتر خواهد بود . بنابراین از نظر اقتصادی سنگ های مصنوعی ارزان تر و مقرون به صرفه تر خواهند بود. در نوع مصنوعی سعی شده است با افزودن افزودنی ها خواصی مانند ضد آب بودن در این سنگ ها ایجاد شود در حالی که در تمامی سنگ های طبیعی این موضوع دیده نمی‌شود. از سوی دیگر طرح و نقش سنگ های طبیعی در هر دو سنگ مشابه متفاوت است بنابراین می‌توان طرح های  نوع طبیعی را منحصر به فرد دانست در حالی که برای نوع مصنوعی ممکن است تعداد زیادی سنگ مشابه و با یک نوع طرح تولید گردد. سنگ های طبیعی اغلب قابلیت کار در نمای خارجی را ندارند زیرا که عوامل طبیعی سبب آسیب به آن ها می‌گردد. البته سنگ هایی مانند سنگ گرانیت اصفهان از جمله سنگ های طبیعی هستند که قابلیت جذب آب پایینی دارند ولی اغلب سنگ های طبیعی مانند گرانیت نیستند.

انواع سنگ های مصنوعی پر طرفدار

انواع سنگ مصنوعی

برخی از سنگ های مصنوعی بسیار پر کاربرد هستند به طوری که ممکن است شما نام این سنگ ها را به کرات شنیده باشید اما متوجه مصنوعی بودن آن ها نشده باشید در زیر به معرفی کوتاهی از برخی از این نوع سنگ های پر کاربرد خواهیم پرداخت:

  • سنگ کوارتز مصنوعی : کوارتز از نوع سنگ هایی است که هم نمونه طبیعی دراد و هم مصنوعی . همان طور که گفته شد در نوع مصنوعی می‌توان کاستی های نوع طبیعی را پوشاند .
  • سنگ کورین : این نوع سنگ نیز مصنوعی بوده و دارای انعطاف خوبی در میان سنگ هاست . از این نوع سنگ برای کاربرد های مختلفی چون کانتر و سینک ظرف شویی استفاده می‌شود.
  • سنگ تراورتن مصنوعی : تراورتن از جمله سنگ هایی است که نوع مصنوعی نیز دارد که در این نوع سعی شده است ویژگی های منفی نوع طبیعی از بین برده شود. کارخانه سنگ تراورتن می‌تواند در تولید این نوع سنگ از موادی استفاده نماید که ویژگی های بهتری از این سنگ را ایجاد نماید.

کلام آخر

با گذشت زمان و رشد نبوغ انسان ساخت انواع مصنوعی جات گسترش پیدا کرد. در این مسیر انسان سعی کرده است ویژگی هایی که در نوع طبیعی مواد وجود ندارد را در آن ایجاد کند .سنگ ها نیز جز موارد ی بودند که انسان ها سعی نمودند یک کپی از آن ایجاد نمایند و نوع ساخته شده به دست انسان را ایجاد نمایند که در این مسیر بسیار موفق نیز بوده اند. انتخاب سنگ از میان سنگ های مصنوعی یا طبیعی به بودجه و سلیقه و حتی موارد استفاده شما بستگی دارد در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی در این زمینه دارید می توانید با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید یا پرسشتان را در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *